BusinessClass.se presenterar vinnaren i årets test av onlineresebyråer: Expedia.se. Stort grattis till förstaplatsen från BusinessClass redaktionen.

Denna internationella resebyrå finns sedan en tid tillbaka även representerad med en svensk hemsida och svensk personal. Expedia tar hem vinsten trots ett totalbetyg på 20 av 30 möjliga – det visar förbättringspotentialen för samtliga byråer inför nästa års test.

Expedias hemsida är inte särskilt lockande, erbjudanden finns presenterade men inga som känns unika eller personliga, något andra resebyråer lyckats bra med. Expedia presenterar inte heller några Business Class eller First Class erbjudanden trots att byrån erbjuder biljetterna. Företaget erbjuder en prisgaranti på sina hotellpriser men betalar endast tillbaka mellanskillnaden – vi önskar oss en prisgaranti som betalar tillbaka mellanskillnaden + en bonus (likt Expedia gör på sin amerikanska motsvarighet).

Expedias flygpriser ligger mycket lågt om än inte lägst på alla sträckor. Samtliga tre prissökningar gav väl godkända resultat vilket ger högsta betyg på prisnivå. Sökmöjligheterna innehåller det mesta vi behöver och endast ResecentrumGruppen (på sjätteplats i årets test) kan matcha Expedia. Dessa två byråer är ensamma om att kunna erbjuda följande sökning:

”Jag vill åka från Stockholm till Melbourne i tre veckor i Business Class med tvådagars stopp i Singapore på både dit- och hemresan. Jag vill veta vilka bolag som opererar flighterna och jag vill veta flygplanstypen.”

När man lägger till följande önskemål är Expedia ensamma i topp:

”Jag vill veta bokningsklass och betala med American Express kortet jag fått av företaget som har inbyggd reseförsäkring.”

Det enda som saknas i sökväg är flexibla resedatum och sökning på allians istället för endast flygbolag.

Resultaten presenteras mycket väl, Expedia lyckas pricka in alla våra önskemål förutom att visa väntetid vid mellanlandningar (man visar total restid inkl och exkl mellanlandningar så vi ger ett halvt poäng). Expedia visar även lågkostnadsbolag, biljettregler och en korrekt prisspecifikation där bokningsavgiften är tydligt specificerad.

Vi fick felmeddelanden lite för ofta när vi försökte se biljettregler men Expedia åstadkommer fortfarande mer än de flesta konkurrenterna. Servicenivån är på pappret högt; det går lätt att lägga till önskemål och tidtabellsändringar skickas till kunden.

Dessa viktiga funktioner saknas på Expedia.se:

  • Biljettsökning på flygallians.
  • Visa tid för mellanlandningar.
  • Sökning med flexibla resdatum.

Att söka paketresor går lätt men vi kan inte hitta Expedia i registret över de resebyråer som ställt statlig resegaranti, hur ligger det till här? American Express och Diners Club accepteras vilket är positivt men vi lyckas inte hitta vilka avgifter som tas ut vid ändring/avbokning. Detta frågar vi bland annat i vårt mail som besvaras efter fem dagar. Att säga att mailet besvaras i det här fallet är dock en överdrift: vi blir tillsagda att ringa då sådana frågor inte kan besvaras på epost. En etta i kundservice alltså.

Trots lågt betyg för kundservice och extratjänster kniper Expedia förstaplatsen. Vi förväntar oss en uppryckning av samtliga bolag inför nästa års test.

Testresultat

Kategori Betyg

Priser
5/5
Sökning
4/5

Information
4/5

Service

4/5

Extratjänster
2/5

Kundservice
1/5

Totalt
20/30 (67%)

Expedia vinner BusinessClass onlineresebyråtest 2011 tack vare låga priser, bra sökmöjligheter, bra information och en bra grundservice inkluderad i bokningsarvodet. Det är inte en perfekt resebyrå men förbättrar man sin kundservice och rätar ut en del frågetecken blir det svårt att slå dem. Grattis Expedia.se!

Resebyråtest 2011 – så här gjordes testet