European Travel Interactive (eTraveli) har flera resebyråer på den svenska marknaden; av dessa har vi valt att testa Flygvaruhuset.se eftersom de är ett av det äldsta märkena inom gruppen. Övriga namn du kan hitta inom samma grupp är Budjet, Seat24, Supersavertravel, Travelfinder, Travelpartner och Travelstart. Samtliga dessa sidor har ett liknande gränssnitt även om priset kan skilja sig åt. Hur mäter sig ett så pass stort samarbete gentemot konkurrensen?

Prismässigt ligger Flygvaruhuset i mittenskiktet, ungefär mitt emellan den billigaste och dyraste resebyrån. Tyvärr gäller detta även sökmöjligheterna som förutom standardvalen inte har mycket att erbjuda. Förvisso går det att söka på flygbolag och flygplatsförkortningar men annars inga speciella sökfunktioner som särskiljer dem från den stora massan av onlineresebyråer. På resultatsidan visas vilka flyg som är codeshare (se bild ovan) men precis som många andra har man inte utvecklat ett system för att visa biljettreglerna, trots att detta skulle vara hyfsat enkelt. Även här skyller man sin egen bokningsavgift på staten och redovisar bränsletillägg samt bokningsavgift som ”skatter”.

Dessa viktiga funktioner saknas på Flygvaruhuset.se:

  • Bokning av fler sträckor än tur & retur.
  • Biljettsökning på flygallians.
  • Biljettsökning på kabinklass.
  • Biljettsökning på flexibla datum.
  • Visning av flygplanstyp.
  • Visning av bokningsklass.
  • Tar inte emot American Express eller Diners Club kreditkort.

Enligt information publicerad på deras hemsida informerar de inte kunden om tidtabellsändringar, i kontakt med resebyrån svarar de dock att de faktiskt informerar. Återstår alltså för kunden att chansa. Man bokar inga säten eller andra tjänster på planet åt dig om du inte betalar extra för det. Positivt med Flygvaruhuset är att de enkelt redovisar vad de tar för avgift för att boka om eller avboka din biljett. Till minussidan hör att de inte accepterar alla kreditkort. Ytterligare minus blir det då det på hemsidan står att kortbetalning inte kostar extra men trots detta läggs 100 kronor på i kreditkortsavgift i slutskedet av bokningsprocessen.

Lustigt nog får man under bokningsprocessen också ytterst märkliga instruktioner som att inte röra musen medan hemsidan laddas! Kundservicen faller också pladask då vi fick vänta 10 dagar på svar på vår epost, ett svar som inte ens besvarade de frågor vi ställt.

Testresultat

Kategori Betyg

Priser
3/5

Sökning
2/5

Information
1/5

Service
2/5

Extratjänster
3/5

Kundservice
2/5

Totalt
13/30 (43%)

Flygvaruhuset utmärker sig inte på något sätt och redaktionen kan inte hitta någon anledning till att välja Flygvaruhuset istället för konkurrenterna.

Resebyråtest 2011 – så här gjordes testet