Lördagen den 8:e december var det dags för Julavslutning för BusinessClass.se på anrika Radisson Blu Strand Hotell i Stockholm med efterföljande julbord. Ett femtiotal gäster följde presentationer av redaktionen och gäster inklusive kvällens sponsor Qatar Airways.

Text: Martin Björnström, Foto: Jonas El Said

Dagen började med brunch för redaktionen som höll årets sista möte med sammanfattning av året som gått och planering av 2013. Det har varit ett bra år med med 250% ökning av trafiken och många spännande events och händelser.

Foto 1: Redaktionsmöte på Strand Hotel. Från vänster: Erik, Jacob, Gustav, Perra, Rasmus, Martin och Shigeru.

Foto 2: Konferensrummet Maritim är redo att ta emot gäster. BusinessClass.se taggar på varje stol.

Foto 3: Introduktion av Martin Björnström.

Foto 4: Chefredaktör Jacob Molin berättar om den nya redaktionen och vilken skillnad den inneburit för besökssiffrorna under slutet av 2012.

Det nya redaktionsteamet består av sju personer och har enbart fokus på redaktionella frågor med möten varje månad och redaktionsplanering som sträcker sig 60 dagar framåt. Redaktionsregler, kvalitetskontroll och korrekturläsning har gjort stor skillnad.

Jacob berättade också att redaktionen har breddat innehållet – sidan handlar inte bara om flyg. Hotellrecensioner, destinationsguider, tester och analyser har tagit steget in på sidan liksom reportage från mässor och events.

Statistik från KIAindex visar att BusinessClass.se gått om kända resesidor som tidningen RES och branschtidningen TravelNews med god marginal: över 50% mer trafik och tio gånger så mycket sidvisningar.

Under 2013 väntar test av alla förstaklass-tåg i Europa, kryssningsfartyg och reseaccessoarer bland mycket annat.

Foto 5: Redaktör Gustav Gnosspelius är ansvarig för det årliga resebyråtestet och går igenom syftet, genomförandet och resultaten.

Sex övergripande områden testades: pris, sökmöjligheter, information, grundservice, övrigt och kundservice
. I 2012 års test kontaktades samtliga bolag samtidigt via epost och prisjämförelserna gjordes inom samma tidsspann för jämförelsebara priser.

Från Doodle med 23% godkänt till Expedia i topp med 80% fanns alla landets internetresebyråer.

Foto 6: Årets resebyrå 2012 – Expedia mottar pris från BusinessClass.se.

Foto 7: Ellen Foreman, Customer Experience Manager på Expedia tackar för årets pris och berättar mer om sin roll på företaget.

Foto 8: Shigeru Nishimagi har jobbat under användarnamnet AHO sedan starten men jobbar i fortsättningen under namnet Dr. Miles.

Foto 9: Christina Schuch är Marketing Manager för Qatar Airways med ansvar för Skandinavien, Finland och Baltikum. Hon berättade mer om bolagets expansion, nya Boeing 787 Dreamliner och nya Business Class produkten som är mycket imponerande.

Foto 10: Qatar Airways bjöd på Jacquart Mosaique Champagne som serverades på Nobelfesten 2010. Samma dryck serveras även i bolagets ekonomiklass i fortsättningen (!).

Foto 11: Platinum och Guld täcker hela bordet. Gästerna tömde fickorna på bonuskort och vi passade på att ta en bild – fantastiska mängder poäng fördelade på bolag från hela världen.

Foto 12: Strand Hotels julbord väntar. Borden är märkta med kända Boeing beteckningar som 747, 777 och 787.

Foto 13: Julbordet är dukat. Nu äter vi!

Foto 14: BusinessClass.se medlemmarna tar del av julbordet som varade långt in på småtimmarna. Ryktet säger att nästan fyrtio flaskor Champagne gick åt under kvällen…