”British Airways känner framgång i Skandinavien och särskilt i Sverige senaste halvåret. Inte bara på feeder-flights till våra interkontinentala flygningar utan även på punkt-till-punkt sträckor som Stockholm-London” säger Peter Rasmussen, Nordeneuropachef för British Airways.

Häromdagen publicerade BusinessClass.no en intervju med SAS Eivind Roald där han berättade:

”På 60-70% av våra sträckor konkurrerar vi med lågprisbolag. Vi konkurrerar egentligen inte fullt ut med nätverksbolag som Lufthansa och British Airways även om dom ibland flyger samma sträckor som oss. I relativ storlek är det Norwegian, Ryanair, Easyjet mfl som är våra huvudkonkurrenter.” sa Eivind.

Peter Rasmussen replikerar: ”Jag är jätteglad om våra konkurrenter ser situationen på det sättet. Vi kommer bibehålla vår servicenivå med det mesta inkluderat i Economy och hög servicenivå i Club Europe. Det gäller inte bara British Airways utan även systerbolaget Iberia. Faktum är att vi är dom enda som erbjuder Business Class till destinationer som London och Madrid från Skandinavien”.

Peter fortsätter:
”Vi har tittat närmare på siffrorna* för Londontrafiken och vi ser två stereotyper: främst män åker på affärsresor och främst kvinnor åker på shoppingresor. Vi erbjuder vår Club Europe (Business Class) för 2599kr om man bokar i god tid vilket blivit jättepopulärt, särskilt i kombination med hotell.” Utöver servicen ombord ingår Fast Track, loungetillgång och seat block (blockerat mittsäte) vilket ger en lugnare, trevligare atmosfär framför skynket”.

British Airways har nyligen utökat antalet flygningar från två till tre varje dag med sitt CityFlyer koncept mellan Stockholm/Arlanda och London City Airport. På den sträckan används en Embraer 170 som tar 76 passagerare.

* Undersökningen British Airways lutar sig mot är utförd av Epinion och baserar sig på över 3000 webbintervjuer i Skandinavien. Undersökningen visar bland annat att andelen kvinnor som vill resa med incheckat bagage är 36% högre än för män.