Boeing firade att man kunde visa fram sin första 737 MAX 8-maskin för några dagar sedan vid de enorma fabrikshallarna i Renton utanför Seattle.

B737 MAX 8 är senaste varianten i 737-serien och fabriken utlovar 20% bättre bränsleekonomi än nuvarande 737-or, och utlovar även lägre generella underhållskostnader än Airbus 320-maskinerna. Flygplanets vingar har som man kan se på bilderna Boeings nydesignade winglets. Den nya varianten av winglets sparar i sig själv 1,8% bränsle jämfört med dagens variant skriver Boeing i ett pressmeddelande.

737-8.2

Spirit of Renton, den första 737 MAX 8                       Foto: Boeing

“I dag markerar vi ytterligare en ny milstolpe hos Boeing. Våra medarbetare har ännu en gång kunnat leverera i enlighet med tidsplanen” uttalade Keith Leverkuhn, som är en av Boeings högsta chefer inom 737 MAX-projektet. ”Det här är det första helt nya flyget från Boeing under vårt andra århundrade som firma, och vi för arvet vidare från de äldre 737-maskinerna på bästa sätt”.

737-8

Spirit of Renton.                            Foto: Boeing

Det nya flyget visades fram helt nymålat i en speciell blå-grön färgskala, och nu ska man förbereda det i fabriken för de första testflygningarna, som förstås utförs från fabrikens eget flygfält Renton Field. Första gånget planet kommer i luften är i starten av 2016, och den första kund som får en 737 MAX 8 kommer vara amerikanska Southwest Airlines – det är planerat till tredje kvartalet 2017.

737-8.3

Nya 737 MAX 8 i Renton utanför Seattle                           Foto: Boeing

737 MAX 8 är första familjemedlemmen som produceras i Boeings nya flotta av flygplan med bara en enda gång i mitten av planet (737 MAX 7, MAX 8, MAX 200 och MAX 9). Sammanlagt har Boeing beställningar på 3.000 exemplar av 737 MAX-maskiner från 60 flygbolag över hela världen.