Boeing har ny officiellt visat upp den första 737 MAX 7 vid sin enorma fabrik i Washington, USA

Tusentals anställda var närvarande för att fira debuten av den tredje och nyaste medlemmen i Boeing 737 MAX-familjen. Utformad för en kapacitet på upp till 172 passagerare och för en räckvidd på 3 850 nautiska mil (ca 7 130 km) så är detta den medlem i 737 MAX-familjen med längst räckvidd. Modellen är tänkt att kunna tas i bruk under 2019 efter att lanseringskunden Southwest Airlines har fått sin leverans.

MAX7rearview

Med hjälp av nya och förbättrade teknologier så kan MAX 7 flyga 1 000 nautiska mil (ca 1852 km) längre och frakta fler passagerare än sin föregångare 737-700. Detta med 18 procent lägre bränslekostnad per säte. MAX 7 glänser även över rivalens motsvarande maskin, Airbus A319neo, då MAX 7 tar 12 fler passagerare, flyger 400 nautiska mil (ca 740 km) längre och uppvisar en 7 procent lägre driftkostnad per säte. Detta sammantaget har gjort att försäljningen av 737 MAX är den snabbast växande någonsin för något flygplan tillverkat av Boeing. Mer än 4 300 är beställda av 92 flygbolag världen över.

MAX7

”För våra flygbolagskunder som flyger till flygplatser på höga altituder och avlägsna platser så är MAX 7 det ideala planet att komplementera deras flottor. Vi ser fram emot att få demonstrera den otroliga flexibiliteten och räckvidden hos detta plan” sade Keith Leverkuhn, operativ chef och chef över 737 MAX-programmet vid Boeing Commercial Airplanes.

”Detta är den tredje medlemmen i 737 MAX familjen som vårat team så framgångsrikt har tagit fram under tre års tid. Detta är en enastående bedrift och ett bevis för drivkraften och engagemenget hos hela 737-teamet. ”

Efter systemtester, kontroll av bränslesystemet och körning av motorerna på marken i Renton, så kommer de två första MAX 7 testplanen att påbörja flygtestprogrammet de kommande veckorna.

Hela 737 MAX familjen är konstruerad att erbjuda enastående prestanda med lägre driftkostnad per säte och med utökad räckvidd. Detta gör det möjligt att öppna upp nya längre linjer med dessa mindre maskiner där det annars har krävts större flygplan.

MAX 8 togs i bruk av flygbolag världen över förra året och leveranser av MAX 9 påbörjas under de kommande månaderna. MAX 10 lanserades på förra årets Paris Air Show och beräknas kunna tas i bruk någon gång runt 2020.