Den 7 oktober anordnade BusinessClass.se sitt första medlemsevent. Dagen inleddes på Stockholm Central tillsammans med Arlanda Express, fortsatte på för- och eftermiddagen tillsammans med SAS på Arlanda och avslutades på kvällen på Grand Hôtel i centrala Stockholm.

Här kommer ett kort reportage från dagen med Arlanda Express och SAS.

Dagen började redan klockan 8.15 i Arlanda Express biljetthall på Stockholm Central där vi blev mötta och välkomnade av Magnus Löfberg, säljchef på Arlanda Express/A-Train. Magnus gav en trevlig introduktion till Arlanda Express och svarade glatt på medlemmarnas frågor och funderingar. Ett av förslagen som kom upp var att få tjäna poäng i något flygbonusprogram när man reser med Arlanda Express, vi får se om de tar förslaget till sig.

Klockan 8.44 tog vi tåget från Stockholm Central till Arlanda. Arlanda Express bjöd alla deltagare från BusinessClass.se på gratis resa till och från Arlanda och Magnus Löfberg följde även med på tåget.
I stort sätt alla Arlanda Express tåg har nu renoverats och i de nya tågen finns bland annat en loungevagn där medlemmarna från BusinessClass.se förstås kände sig hemma.

Efter en snabb och behaglig resa med Arlanda Express blev vi mötta i ankomsthallen på terminal 5 och åkte gemensamt buss till hangar 1 och en av de stora hallarna som abonnerats dagen till ära. Eftersom hangaren låg i ett säkerhetsklassat område fick alla deltagare visa legitimation vid receptionen och passera genom en traditionell säkerhetskontroll med metalldetektor och röntgenmaskin.

Gott kaffe och te väntade de nyanlända gästerna.

Vi blev välkomnade av Christian Kamhaug, ansvarig för social media på SAS (där BusinessClass.se förstås är en viktig del) samt Anders Lindström, PR-chef på SAS. Social media har blivit allt viktigare för SAS i kommunikationen med kunderna och Christian är den person som lovade att tatuera SAS loggan den dag SAS Facebook sida passerade 100,000 ”likes”. Om Christian var helt seriös när han sade detta förtäljer inte historien, men i början på hösten passerade SAS 100.000 ”likes” och Christian fick snällt bege sig till tatueraren. SAS loggan finns nu att beskåda på ena vristen.

Göran Jansson, Deputy President och Chief Financial Officer, berättade om vad SAS gått igenom senaste åren med effektiviseringar och kostnadsbesparingar men framförallt om de förändringar och förbättringar som väntar i den nya strategin 4Excellence.

Ett önskemål från SAS inför dagen var att vi från BusinessClass.se skulle ge en presentation av vad vi såg som ”det perfekta SAS”. Medlemmarna på BusinessClass.se var på hugget och många kul förslag och idéer togs upp i vår forumtråd som vid eventet hade över 3000 visningar.

Jacob sammanställde tråden och presenterade ”en perfekt resa med SAS” från biljettbokning till landning.

Lunchen bestod av en trevlig SAS business class måltid.

Givetvis serverades även business class viner till maten.

Efter lunch och kaffe fortsatte dagen med ytterligare presentationer. SAS har från hösten en ny vodkaleverantör som jobbat fram ett nytt cocktailkoncept. Man har använt sig av vad man kallar ”Air-Mixology” och nyckelordet för det nya konceptet är ”Spice things up”.

Pure Greens duktiga bartender demonstrerade hur några av de nya drinkarna arbetats fram. Svårigheten med att skapa ett drinkkoncept för användning på ett flygplan är att många drinkar inte smakar likadant i luften som de gör på marken. Det gäller därför att förstå hur olika ingredienser reagerar i luften.

Åhörarna fick även möjlighet att provsmaka några vodkadrinkar, något som självklart var uppskattat i hangaren.

Maja Marescotti och Anders Åmot presenterade SAS nya service enhancement program som ska göra SAS personal mer aktiva, synliga och ”på hugget”, både på marken och i luften. Det är ett kul och uppfriskande program som man valt att kalla SMILE.

Vad föredrar du? SAS har i alla fall idén om att det är små saker som kan göra hela upplevelsen, som hur vagnen hanteras i kabinen och hur kunderna bemöts.

Niklas Hårdänge, Vice President Corporate Strategy and Asset Management, berättade om SAS flygplansstrategi och tankarna kring de flygplanstyper som används på olika flyglinjer i de tre skandinaviska länderna. Han var mycket kunnig och kunde svara på de flesta frågor från de frågvisa och pålästa åhörarna.

Slutligen berättade Martin Wassbom om vad som är på gång inom Eurobonus. Bland annat avslöjade han att en ny Pointbooster är på väg samt att man inom kort kommer lansera möjligheten att betala med Eurobonus poäng i Cloud Shop på flyget.

Eurobonus teamet hade sammanställt lite statistik kring de 60 deltagarna på eventet. Det här är nog ganska svårslaget!

Det blev lite att provsmaka under dagen, både business class viner och vodkadrinkar, men vi i redaktionen fick förstås ta det lugnt, vi hade en lång kväll med aktiviteter och presentationer som väntade på Grand Hôtel.

Vid 15-tiden var Arlanda eventet slut och vi tog bussen tillbaka till terminal 5 för ytterligare en resa med Arlanda Express till Stockholm city.

Vi vill slutligen passa på att uttrycka ett stort tack till SAS och Arlanda Express som hjälpte oss att göra denna dag möjlig.

Bilder och kommentarer från kvällen på Grand Hôtel finns i detta reportage.

Ytterligare bilder från dagen finns på BusinessClass.se Facebook sida