Austrian Airlines är utan tvekan ett av de bättre flygbolagen i Europa, i alla fall när det kommer till ombordservice i business class. Cateringen från Do&Co håller både hög kvalité, smakar gott och ser riktigt aptitlig ut. Resan från Warszawa till London via Wien var ett bra exempel på vad Austrian Airlines kan åstadkomma.

Austrian Airlines flygplan i Wien

Austrian Airlines flygplan i Wien

Incheckning på Warszawa flygplats

Warszawa ”Frederyk Chopin” flygplats, tidigare kallad Okecie, ligger på ett behändigt avstånd från Warszawa centrum, inte mycket mer än en knapp mil iväg. Taxiresan från hotellet gick på under 15 minuter.

Den gamla terminalbyggnaden känns mycket 80-tal och forna Sovjetunionen, men numera finns en betydligt nyare terminalbyggnad bredvid den gamla som känns fräsch och rymlig och är helt klart ett stort steg framåt för flygplatsen. Två incheckningsdiskar var öppna för Austrian Airlines, en för economy class och en för business class och guldkortsresenärer. Imponerad att se att Austrian Airlines har egen incheckningspersonal i Warszawa, snarare än att använda LOTs personal.

Incheckningen gick snabbt och jag fick boarding kort för båda dagens flygningar. Min väska taggades hela vägen till London och fick även en priority tag då jag har guldkort med Star Alliance. Det innebär att väskan ska levereras först på bandet efter landning, men vid flygningar inom Europa varierar det stort hur väl detta verkligen fungerar.

Austrian Airlines Business Class Dash-8 Warszawa-Wien

Avgångshallen i Warszawa

Även transithallen har väsentligt förstorats sedan den nya terminalbyggnaden kom på plats, men delar av den gamla terminalbyggnaden används fortfarande med den ganska speciella inredningen.

Loungebesök

Det finns huvudsakligen två lounger att välja mellan i Warszawa som används av i princip samtliga flygbolag som trafikerar flygplatsen. Ingen av loungerna är något speciellt och en anledning att komma tidigt till flygplatsen. Mycket begränsat att äta, mestadels polska chokladkakor, kex och chips. Däremot finns en alkohol, och framförallt en del sprit, om man är sugen på något starkare före flygningen.

Men givetvis är det alltid trevligt att ha en lounge att besöka om man har tid att slå ihjäl på flygplatsen. Ett glas vin sitter aldrig fel.

Austrian Airlines Business Class Dash-8 Warszawa-Wien

Loungen i Warszawa

Austrian Airlines Business Class Dash-8 Warszawa-Wien

Loungen i Warszawa

Warszawa-Wien, flyg OS 624 med Austrian Arrows
Avgång: 15:15
Ankomst: 16:40
Flygplan: Dash8-400
Klass: Business Class
Sittplats: 02A

Flyget till Wien (eller Wieden, som staden heter på polska) avgick från gate 2 i den bortre änden av terminalbyggnaden. Flygplanet som skulle ta oss till Wien var en Dash 8-400 som stod parkerad mittemot terminalbyggnaden, så det blev en kort busstur ut till flygplanet. På min bokningsbekräftelse stod det att en Fokker 70 skulle användas, så tydligen hade det blivit ett byte av flygplatstyp i sista minuten.

Konfigurationen på Dash 8-400 är 2-2, men i business class fick varje person två säten vardera, så gott om plats för både benen och handbagaget.

Austrian Airlines Business Class Dash-8 Warszawa-Wien

Austrian Airlines Dash-8

Före start erbjöds vatten eller apelsinjuice samt dagstidningar i business class. Trevligt med något att dricka före avgång, det är inte så många flygbolag som erbjuder detta inom Europa.

Vi lyfte klockan 15.40, något försenade på grund av restriktioner från trafikledningen.

Austrian Airlines Business Class Dash-8 Warszawa-Wien

Lunch i Austrian Airlines business class

På flygningen till Wien serverades en ordentlig måltid i business class. Ombordserveringen startade med en runda med drinkvagnen följt av varma handdukar. Därefter serverades maten och jag var mycket imponerad att få en varm måltid ombord. Trots allt var det en flygtid på inte mer än en dryg timme.

Som förrätt serverades sill. Huvudrätten var biff med någon typ av potatis och grönsaker. Och desserten var något liknande apfelstrudel fast med hallon istället, serverad med vaniljsås.
Hela måltiden var mycket god och klart över normen för en flygning på en timme.

Austrian Airlines Business Class Dash-8 Warszawa-Wien

Rödvin och vatten

Flygvärdinnan passerade en andra gång med drinkvagnen för att erbjuda påfyllning av glaset och mer bröd följt av kaffe eller te.

Austrian Airlines Business Class Dash-8 Warszawa-Wien

Centrala Wien från luften

Vi landade i stort sätt enligt tidtabell på bana 11 vid Wiens Schwechat flygplats. Inflygningen var mycket njutbar med en spektakulär vy av centrala Wien. Hofburg och St Stefanskatedralen var lätta att känna igen och givetvis floden Donau lite längre bort. Mycket mäktigt. Precis som i Warszawa blev det en parkeringsplats en bit från terminalbyggnaden med buss sista biten in till terminalen.

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Transithallen på Wien Schwechat

Austrian Airlines premium faciliteter på Wiens flygplats

Jag hade ganska mycket tid innan mitt nästa flyg till London så bestämde mig för att lämna transitområdet för att ta en titt i avgångshallen.

Austrian Airlines har ett avskilt premium check-in rum i avgångshallen som är tillgängligt för Lufthansa Senator och Hon Circle medlemmar samt Star Alliance guldmedlemmar. Ett ganska trevligt rum med några stolar och all typ av service man kan behöva inför sin resa, samt givetvis ingen kö att tala om. Sånt här borde finnas på fler flygplatser runt om i världen och skapar helt klart ett mervärde med att ha ett guldkort.

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Austrian Airlines premium check-in i Wien

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Austrian Airlines premium check-in i Wien

Austrian Airlines lounger i Wien

Austrian Airlines har två typer av lounger – business lounger och Senator lounger. Business loungerna är tillgängliga för business class passagerare samt passagerare som har ”Frequent traveller” status i Lufthansas och Austrian Airlines bonusprogram Miles & More. Senator loungerna är tillgängliga för passagerare som har guldkort eller reser i första klass.

Det finns två Senator lounger i Wien, en i Schengen området (Pier West) och en i non-Schengen området (Pier East). Loungen i Schengen området är väsentligt större än den i non-Schengen området som är alldeles för liten.

Designen är dock ganska trevlig, mycket modern med snygga och bekväma fåtöljer. Maten är också helt OK, speciellt runt lunch och middag då det oftast finnas någon typ av varm mat. Övriga tider finns bakverk, choklad, frukt och snacks. Mozartkugeln för självservering är också alltid trevligt.

Här är tre bilder från loungen in Pier West (Schengen området):

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Austrian Airlines Senator Lounge, Wien

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Austrian Airlines Senator Lounge, Wien

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Austrian Airlines Senator Lounge, Wien

Samt en bild från loungen i Pier East (non-Schengenområdet)

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Austrian Airlines Senator Lounge, Wien

Wien-London/Heathrow, flyg OS 457 med Austrian Airlines
Avgång: 19:45
Ankomst: 21:20
Flygplan: Airbus A321
Klass: Business Class
Sittplats: 01F

Flyget till London var försenat vilket berodde på att flygplanet anlände sent till Wien från förra flygningen, jag tror att flygplanet kom från Tel Aviv i Israel.

Lustigt nog avgick inte flyget från det vanliga non-Schengenområdet i Pier East utan från Schengenområdet där man fick gå igenom en liten passkontroll för att komma in i det lilla gateområdet som användes för flyget till London. Lite märkligt kan tyckas.

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Skymning över Wiens flygplats

Ombordstigningen startade klockan 20.15, 30 minuter efter ordinarie avgångstid.

Flygplanet som skulle ta oss till London var en Airbus A321 som verkade ganska full i båda klasserna. Flygplanet har en 3-3 konfiguration ombord men i business class är mittensätet tomt för att ge extra komfort.
Jag hade valt sittplats 01F för flygningen, en fönsterplats på första raden.

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Kabinen i Austrian Airlines Business Class

Det tog ytterligare lite tid att få ombord alla passagerare och vi kunde slutligen lyfta klockan 20.35, 50 minuter efter tidtabell.

Väl uppe i luften erbjöds varma handdukar och därefter startade serveringen ombord och Austrian Airlines imponerade igen med sin mat. Först serverades en amuse bouche på en specialdesignad sked. Det var kaviar och ägg med någon typ av majonnäs. Till detta erbjöds vatten eller vitt vin.

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Amuse bouche

Därefter delades måltidsbrickan ut som var ganska omfattande för en flygning på två timmar. Förrätten var en räkcocktail med något som liknande paté. Det smakade ganska bra. Huvudrätten var fläskfilé med potatismos och sparris och var även den mycket smakrik. Slutligen serverades en vaniljbakelse till dessert.

Besättningen erbjöd även bröd samt ett bra utbud av dricka. De hade två typer av rött vin och två typer av vitt vin ombord som serverades från stora flaskor. Jag tror även att de hade champagne ombord.

Efter maten erbjöds mer dricka följt av kaffe och te och slutligen avec. Allt som allt var det en riktigt trevlig måltid, god mat av hög kvalité och över standard för att vara på en flygning inom Europa.

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Middag i business class

På Airbus A321 flygplanen finns skärmar i kabinen på var tredje rad och under flygningen visades ett avsnitt av Everybody loves Raymond följt av ett avsnitt av Friends. Besättningen delade ut hörlurar till alla som ville titta.

Austrian Airlines Business Class Airbus A321 Wien-London Heathrow

Underhållning i kabinen

Det fanns tydligen lite marginal i tidtabellen och vi landade faktiskt bara några minuter sena på Heathrows bana 09L, trots att vi startade 50 minuter sent från Wien. Normalt sätt brukar man behöva cirkulera över London 15-20 minuter innan landning, men vi fick påbörja inflygningen omedelbart vilket är ganska ovanligt för att vara London.

Jag var den första personen att gå av och bagaget kom relativt snabbt på bandet i ankomsthallen och det kändes som de i alla fall gjorde ett försök att leverera priority bagaget först.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis var det två trevliga flygningar med Austrian Airlines. Mycket trevliga och artiga flygvärdinnor och jag var mycket imponerad av maten ombord, cateringfirman Do&Co imponerar stort. Klart över förväntan att få en ordentlig varm måltid på en så kort flygning som Warszawa-Wien, de flesta flygbolag i Europa hade nog bara serverat en smörgås eller en liten kall måltid på en motsvarande flygning.