Dags att åka till Centralamerika? Om du inte vill byta i USA så är det nästan bara spansktalande flygbolag som gäller. Vi har testat två av dessa över Atlanten och märkte överraskande skillnader, läs på och bli visare inför din nästa resa!

Text och bilder: Gustav Gnosspelius


Sala VIP Iberia en MEX by Iberia Airlines

Vi åkte i affärsklass med Iberia Madrid-San Jose (Costa Rica) och Aeroméxico Mexico City-Madrid. Båda dessa flygbolag är från spansktalande länder, båda flyg utgår från deras respektive nav och båda är över Atlanten en lördag. Min spanska är hjälplig och fruns flytande så vi hade en viss fördel i kommunikationen.

Check-in, säkerhetskontroll & ombordstigning

Iberia / Madrid
Vi anslöt från Amsterdam och behövde checka in på nytt i Madrid, där vi hade flera timmar. I check-in området var det så gott som folktomt och vi kom direkt till en disk. Servicen var bra och artig men tog fortfarande 10 minuter. Säkerhetskontrollen hade ingen priolinje men även här var det nästa folktomt så vi var snabbt igenom. Vårt bagage på två väskor och en sittvagn var incheckat hela vägen men endast väskorna kom fram till vår destination, vagnen fick vi vänta två dagar på.
Det rymliga gate-området var fullt med folk men ombordstigningen sköttes rätt bra med separat kö för affärsklass. Vi väntade till sist för att gå på och var på nolltid ombord på planet, tack vare separat dörr.


Mycket folk men gott om plats vid gaten i Madrid

Aeroméxico / Mexico City
Till Mexico City kom vi med ett flyg från San Jose och även om bagaget var incheckat hela vägen var vi tvugna att plocka upp det, ta igenom tullen och lägga det på ett nytt bagageband. Vår sittvagn accepterades inte på detta transferband utan den ombads vi ta ut till check-in området och återlämna där. Check-in området var rätt öde men vi var tvugna att visa biljetter/förklara för flera människor innan vi släpptes fram till disken, där vår vagn togs emot effektivt. Säkerhetskontrollen hade ingen priokö men tack vare få människor var vi snabbt igenom. När vi anlänt hem fick vi de två väskorna men vagnen var kvar i Mexiko och nådde oss två dagar senare.
Då det var dags för ombordstigning var det fullt med folk i gateområdet. Det fanns ingen separat kö utan istället kallades grupper skilt. Vi gick igenom gaten sist och fick sedan vänta i 20 minuter i tunneln till planet, eftersom det genomfördes tullkontroll där. Det hade varit bättre att vänta med sista utrop tills gångtunneln var tom, tullkontroll kan inte höra till ovanligheterna.


Mycket folk och trångt men gott om sittplatser i Mexico City


Trots sista utrop var det fortfarande 20 minuters väntan innan vi nådde flygplanet

Vinnare: Oavgjort

Lounge

Iberia / Madrid
Iberias lounge i Madrid hamnar högt på min lista över de bästa business/guld-lounger jag besökt, mycket nära den stora Turkish Airlines loungen i Istanbul och mysiga SAS i Köpenhamn. Med vår tre-åriga dotter slog vi oss ned nära den mycket lilla lekavdelningen. Denna bestod av ett bord, några böcker och leksaker samt en tv. Tillräckligt för 30 minuters underhållning men inte mycket mer än så. Den stora, avlånga loungen hade buffén i ändarna och dryckesstationer som öar närmare mitten. Dryckesstationerna hade ett stort urval samt lite snacks. I buffén fanns förutom en vinbar gott om olika varmrätter samt kalla dito, därutöver även färdigförpackade mackor samt glassförpackningar. Kanske tack vare den fina utsikten över flygplatsen kändes loungen luftig, även då det var mycket människor där.


Den lilla lekhörnarn


En av dryckesstationerna


Det går inte att se slutet av loungen


Del av matutbudet


Vinbar


Färdigförpackad mat


Med glasservering har Iberia gjort sig min favorit

Aeroméxico / Mexico City
Aeroméxicos lounge var överraskande liten och hade ingen utsikt. Med mycket människor var det svårt att hitta plats förutom vid skrivborden, vi lyckades dock till sist i tv-rummet. Loungen hade ett litet självbetjäningsområde, en bar med bartender samt även bordsservice av dricka. Servicen var snabb men självbetjäningsområdet hade för det mesta slut på de mackor som erbjöds. Loungen erbjöd dusch vilket var uppfräschande efter en hel dag i staden, men att detta skulle vara Aeroméxicos stolthet var svårt att tro.


TV-rum där det var förvånansvärt tomt, lägg märke till de låga lamporna som jag alltid slog huvudet i


Självbetjäning med digert matutbud


Översikt över loungen med bar i bakgrunden

Vinnare: Iberia med en mycket imponerande lounge

Komfort

Iberia / Airbus 340-600
Affärsklasskabinen gick i färg av brunt och vinrött, kändes utseendemässigt ett par decennier gammal. Sätena i konfiguration 2-2-2 var stora och med gott om olika förvaringsutrymmen. Benutrymme var fullt tillräckligt stort och sätet gick att fälla till vinklad, nästan liggande position. Eluttag, tv-skärm och brusreducerande hörlurar var bra även om utbudet av film endast var 12 stycken. Det mest negativa var att huvudstödet inte kunde fällas upp tillräckligt högt, det gjorde att jag alltid låg och satt med huvudstödet mer bakom skuldrorna än huvudet. Att sova gick mycket bra.


Stol i uppfällt läge


Stol i full nedfällt läge

Aeroméxico / Boeing 767-300
Aeroméxicos kabin var intetsägande grå och att sätta sig i sätet med konfiguration 2-2-2 var föga imponerande. Sätet var riktigt smalt, jag själv hade inga problem att få plats men med en bredare bakdel kommer man definitivt känna av kanterna. Vidare gick det inte att fälla sätet platt utan endast med förhöjda ben och tillbakalutat ryggstöd. Eluttag fanns men ingen tv-skärm, istället delades en surfplatta med standardhörlurar ut först någon timme efter middagsserveringens slut (dvs. flera timmar in i flyget). Jag hade redan somnat då surfplattan delades ut men min sätesgranne berättade att där endast fanns en handfull filmer. Att sova gick bra men på grund av det smala sätet fanns det inte möjligt att röra sig särskilt mycket. I taket fanns flera monitorer som istället för att visa en karta så gott som hela flyget igenom visade en ”Välkommen ombord”-text.


Stol i uppfällt läge


Stol i fullt nedfällt läge

Vinnare: Iberia med ljusår bättre komfort

Mat & service

Iberia
Iberia verkar satsa på sin affärsklass och vi togs väl omhand. Önskemål om att få vår dotters måltid serverad så snart som möjligt var inga problem och alla passagerare välkomnades av pursern som även tog måltidsönskemål. Besättningen var professionellt trevlig men inte personlig, så om än korrekt var det inte en imponerande flygning. Förrätt och sallad var mycket gott men huvudrätten en torrkokad besvikelse, sorbet till efterrätt var ok. Det var stora portioner och som helhet får måltiden ett bra betyg. Besättningen fanns nära, tillika vattenflaskor som delades ut.


Onödigt mycket trycksaker delades ut tillsammans med menyn


Förrätt bestående av päronsallad, fisk, soppa och ost


Torr fisk till huvudrätt


Sorbet istället för kaka till efterrätt

Aeroméxico
Jag tror det dröjde tills en timme in i flyget innan någon i besättningen tog ögonkontakt med mig, innan dess hade meny och liknande delats ut med huvudet vänt åt andra sidan. Trots detta tillgodosågs vår önskan om tidig barnmåltid väl och när måltidsservicen kom igång var servicen snabb. Då jag bad om mitt vin hade den serverande flygvärdinnan inte hört om mitt val utan frågade besvärat en annan som gav henne den korrekta flaskan. Min sätesgranne tryckte på serviceknappen halvvägs in i flyget och först då diverse besättningsmedlemmar gått förbi den lysande servicelampan tre-fyra gånger fick han hjälp då han stoppade en av dem. Huvudrätten var mycket god men övriga rätter direkt tråkiga eller osmakande, efterrätten stämde inte överens med menyn så jag valde glass istället. Min fru fick välja huvudrätt bland de sista och av de tre alternativen fanns endast pasta med broccoli kvar – detta var precis så tråkigt som det låter och påminde om vad jag brukade laga som student.
Flera gånger kom meddelanden i högtalarna, men endast på spanska! Detta gällde information både från cockpit och kabin. Det verkar som att då de hade något inövat att läsa upp sa de på båda språken men då det var något situtionsspecifikt brydde de sig inte om att översätta till engelska. Denna slappa attityd avspeglades också i att lampan för säkerhetsbälten var på från start till landning!


Förrätt spenatsallad, salta nötter (!) och krutonger


Huvudrätt god kyckling med sparris


Efterrätt glass på burk


Dessertvagn

Vinnare: Iberia med bättre service och mat överlag

Slutsats

På nästan alla punkter lyckas Iberia bättre än konkurrenten Aeroméxico. Jag låter det vara upp till var och en hur mycket man värderar denna skillnad. Aeroméxicos affärsklass var definitivt bättre än ekonomiklass oavsett flygbolag, men det kan vara värt att betala lite mera för att åka med ett annat bolag. Vad jag hört skall säteskomforten på deras Boeing 777-flygplan vara bättre. Så står du i valet och Iberia inte kostar mycket mera – välj definitivt Iberia!