Vår medlem flum delar med sig av en härlig reseupplevelse som uppkom då saker inte riktigt blir som man tänkt sig.

Tänkte att det var lite länge sedan jag bidrog men något bild-resereportage. Bakgrunden till denna tråd är att jag hade Lufthansa LH455 San Francisco-Frankfurt bokad i första klass den 12:e, en flight som pga strejken blev inställd. Jag blev först ombokad till United vilket är att betrakta som ett enormt nerköp. Efter åtskilliga samtal med första klass-supporten gick de slutligen med på att jag fick undvika United och istället åka ett lite roligare alternativ. Hemfärden gick istället åt ”andra hållet” då jag åkte Singapore Airlines(SQ) San Francisco(SFO)-Hong Kong(HKG) i första klass(F), följt av SAS Hongkong-Stockholm i affärsklass(C). Rapporteringen kommer i vanlig anda att i huvudsak bestå av bilder.

Jag kommer naturligt att fokusera på resan SFO-HKG i Singapore Airlines nya F-kabin ombord en B777-300ER (B77W). Jag måste erkänna att det är med ödmjukhet jag skriver detta inlägg. Det är verkligen en ynnest att få tillbringa 14,5h i denna kabin, något jag verkligen unnar er alla att få uppleva någon gång. Samtidigt är det ju väldigt svårt (läs dyrt), då den inte går att boka som award-resa inom Star Alliance.

Till att börja med var det en mycket märklig känsla att flyga en nattflygning som var så lång. Avgångstid var 0.05 lokal tid i San Francisco och vi landade 6.30 lokal tid i Hong Kong. SQ är kända för att ha en av de bästa F-produkterna på marknaden och jag måste erkänna att jag hade höga förväntningar, men det var leverans rakt igenom. Det man först slås av när man kommer in i kabinen är hur enormt stora sätena är. I loungeläge är stolarna nästan för breda då det inte går att få stöd för båda armarna. Detta blev dock mycket bättre då man omvandlat stolen till säng för då blir bakstycket en naturlig soffa som man kan bulla upp och ”kura upp sig” i hörnet på. Stolen är faktiskt så stor att det inte är något problem att sitta på bredden när man väl omvandlat stolen till säng.

Det som verkligen sticker ut hos SQ är den fläckfria servicen samt utbud och kvalité på mat och dryck. På min flight hade man t.ex. tre champagner lastade (Dom Perignon ’04 & ’06 samt Krug). På en så lång flygning hinner man dessutom äta flera gånger, även om man tar sig några timmars sömn. I mitt fall blev det tre sittningar, middag, nudlar mitt i, samt frukost bestående av frukt och dim sum. Det negativa jag skulle vilja lyfta fram var att sovkomforten inte var top notch. Även om utrymmet är gigantiskt (man skulle kunna sova två i stolen) så var underlaget lite ojämnt. Dessutom skulle jag önska lite bättre kvalité på glasen, som ger lite stormarknadskänsla. När man erbjuder ett sådant fantastiskt utbud på dryckessidan är detta lite synd.

Hur som helst, jag har gjort mitt bästa för att försöka fånga känslan på denna underbara flight. Fotandet var verkligen en utmaning då det var en ren nattflight med huvudbelysningen nedsläckt och inte tillstymmelse till dagsljus. Dessutom hade de ”mood-light” i taket som är helt hemskt att jobba med som belysning.

Avslutar även med några bilder från mitt ”anslutningsflyg” HKG-ARN i SAS nya C-kabin. Första gången jag provar nya hårdvaran på SAS och måste ansluta med övriga som hyllar den nya kabinen. Samtidigt var det svårt, i just detta läge, att inte känna sig lite blasé över utbudet av mat och dryck. Sov dock drygt sex timmar av flighten då jag var duktigt trött.

Jaja, nu ska jag sluta svamla, här kommer lite bilder, Enjoy!

– flum

sqf2

sqf3

sqf4

sqf5

sqf6

sqf7

sqf8

sqf9

 

sqf10

sqf11

sqf12

sqf13

sqf14

sqf15

sqf16

sqf-20

sqf17

skc

skc2