Scandic drar nu igång en av de största hotellsatsningarna genom tiderna med lansering av ett helt nytt hotellkoncept och renovering av totalt 21 väghotell på 21 orter i Sverige. Det handlar om renovering av lobby och restauranger, upprustade hotellrum och ett nytt matkoncept. Först ut är Scandic i Upplands Väsby.

Det är framförallt fyra delar som ingår i det nya konceptet.

-En ny inredning är framtagen av design- och arkitektbyrån Koncept och ska stärka varumärket Scandic samtidigt som lokala element på orten lyfts fram i inredningen. Exempelvis i Upplands Väsby har man valt att framhäva popgruppen Europe och vissa hotellrum har tapetserats med texter från gruppens låtar.

-Köksbaren är det nya konceptet för mat och dryck som ska erbjuda svenska och internationella maträtter av hög kvalitet. Scandic vill ta upp fighten med den tråkiga mat som serveras längs med Sveriges vägar och även skapa en restaurangdel som fungerar effektivt både för arbete och fritid.

-Barnen ska också inkluderats i det nya hotellkonceptet. Exempelvis sänks receptionsdiskarna så även barnen kan komma upp och titta och i korridorerna finns mattor med vägmönster som beskriver Sveriges orter och besöksmål där barnen exempelvis kan tävla om att hitta ikoner som Pippi Långstrump eller en dalahäst.

-Den sista delen är miljön som man vill framhäva genom allt från val av underleverantörer till hur gamla möbler tas tillvara. Stor hänsyn har även tagits till personer med funktionsnedsättning genom handikappsanbassadören Magnus Berglund.