Med tanke på rådande omständigheter och många frågor i forumet har vi sammanställt svar på de vanligaste frågorna vad som händer när ett flygbolag går i konkurs, hur det påverkar dig som resenär, vilka biljetter som fortsatt gäller och inte gäller och i vilka lägen du har rätt till återbetalning.

Text: Jacob Molin och Shigeru Nishimagi

Hur påverkas min flygbiljett vid en konkurs?

När du köper en flygbiljett ingår du ett avtal med det flygbolag som utfärdar biljetten. Om flygbolaget som utfärdat biljetten går i konkurs bryts avtalet och biljetten blir ogiltig. Om biljetten inkluderar flygningar med andra flygbolag men har ställts ut av ett flygbolag som gått i konkurs påverkas den på samma sätt. De flesta flygbolag kommer inte acceptera en flygbiljett som ställts ut av ett flygbolag i konkurs.

Om biljetten köpts och ställts ut av ett flygbolag som inte gått i konkurs men inkluderar en eller flera flygningar med ett flygbolag som gått i konkurs gäller fortfarande köpeavtalet. Flygbolaget som sålt biljetten är skyldig att boka om din biljett så du blir transporterad till/från din destination som avtalat.

Jag har en biljett som inkluderar flygningar med flygbolag som inte gått i konkurs, varför accepterar de inte min biljett?

När en flygning utförs av ett annat flygbolag än det som sålt och ställt ut biljetten krävs en pengatransaktion. Flygbolaget som transporterar passageraren vill förstås ha betalt för de tjänster de utför och denna transaktion sker nästan alltid efter flygningen ägt rum. Om flygbolaget som sålt biljetten gått i konkurs när passageraren ska resa kommer det utförande flygbolaget inte kunna kräva ersättning för transporten och väljer därför normalt att inte acceptera biljetter utställda av flygbolag i konkurs.

Kortfattat ser pengaflödet ut som följande:
Du -> Flygbolag A (utfärdar biljett) -> Du flyger med Flygbolag B -> Flygbolag B får pengar från Flygbolag A

Jag har bokat en biljett via SAS. Vad händer om SAS går i konkurs?

Din biljett gäller inte längre.

Jag har bokat Stockholm-(SAS)-Frankfurt-(Lufthansa)-Buenos Aires via SAS. Vad händer om SAS går i konkurs? Kan Lufthansa hjälpa mig?

Om ditt biljettnummer börjar med siffrorna 117 innebär det att biljetten ställs ut av SAS och din biljett är då ogiltig och Lufthansa har ingen skyldighet att transportera dig. Vissa flygbolag kan dock av välvilja tillåta passagerare att resa, men det är inget man kan räkna med.

Vad händer med min bonusresa som jag bokat med SAS Eurobonuspoäng om SAS går i konkurs?

Om du bokar din resa med Eurobonuspoäng ställs biljetten normalt ut av SAS med ett biljettnummer som börjar med siffrorna 117. Även om din resa inte innehåller en enda flygning med SAS är det fortfarande en SAS-biljett du innehar och de flesta flygbolag kommer troligtvis inte tillåta dig resa med biljetten om SAS gått i konkurs. Även i detta fall finns en liten möjlighet att flygbolagen visar välvilja, men det är inget man kan räkna med.

Vad händer med min bokning som är bokad via annat flygbolag? Exempelvis via Lufthansa.

Kontrollera ditt biljettnummer, om ditt biljettnummer börjar med siffrorna 117 är det SAS som utfärdat biljetten och vid en eventuell konkurs blir biljetten obrukbar. Om biljettnumret börjar med andra siffror är det något annat flygbolag som ställt ut biljetten och du bör då kontakta detta flygbolag alternativt din resebyrå för att få biljetten ombokad.

Kan jag få mina pengar tillbaka om SAS går i konkurs?

Om du betalat med kreditkort kan du före avresa vända dig till ditt kreditkortsföretag för att ställa krav på återbetalning för flygningar som inte utförts. Har du påbörjat din resa men har din returresa kvar kan du även då vända dig till ditt kreditkortsföretag för att kräva återbetalning av den del av resan som inte utförts. Har du betalat med kontokort eller via bankgiro/banköverföring får du dock inte pengarna tillbaka vid en konkurs, det enda undantaget är om du bokat en paketresa med flyg och hotell då du då omfattas av den statliga garantin.

Vad ska jag göra om jag redan påbörjat min resa och SAS går i konkurs före hemresan?

Pröva att kontakta ditt försäkringsbolag alternativt kreditkortsföretaget om du betalat resan med kreditkort. Med lite tur kan de ge dig praktisk hjälp och även täcka kostnaderna för din hemtransport.

I vårt forum finns även en tråd om försäkringar som täcker Force Majeure, vilket inkluderar händelser som konkurs och strejk. Du kan läsa mer om denna försäkring på denna sida: Finns det försäkring mot ”Force majeure” och konkurs?