Att byta flygplan på Paris Charles de Gaulle har varit omständigt och många resemedvetna har valt bort den franska storflygplatsen eller sett till att ha ordentligt med tid mellan flygen. Från och med 10 december är det ett minne blott. Då öppnas en ny passkontrollskanal för transferpassagerare som ska göra bytena smidigare. Dessutom finns en fantastisk lounge i den nyaste delen av terminal 2E med SPA, Ipads och stora ytor för avkoppling mellan avgångar.byter

Text och foto: Perra Skoog

Sedan 1 oktober har Air France/KLM gjort Paris Charles de Gaulle till en tightare flygplats genom att endast använda terminalerna: 2E, 2F och 2G. Det har medfört att avstånden för att byta flyg i Paris minskat. Terminal 2E är terminalen för trafik utanför Schengen, terminal 2F för intra-Schengen trafik och terminal 2G används för destinationer som trafikeras med regionalflygplan. Både Oslo och Göteborg flyger från 2G.


Terminal 2E har en huvudterminal, ”Gates K” och två satelliter, ”Gates L” och ”Gates M”. Där M-satelliten är den nyaste som öppnade 28 juni i år. I 2M finns även en ny lounge. Loungen är ljus och har flera olika delar, ett SPA, en relaxdel där man kan vila i sköna schäslonger och självklart champagne. Ett nytt inslag är att det finns Ipads för att surfa, just nu är det surfstationer där IPaden sitter fast, men i framtiden finns planer på att låna ut läsplattor till gästerna mot boardingkort eller pass i pant.
För att ha tillgång till loungen behöver man en businessclassbiljett, eller Flying Blue med guld eller platiunum status. Reser du i premium economy eller har ett silverkort i Flying Blue kan du få tillgång till loungen mot kostnad.


På bilden syns transferområdet i nya satellitterminal M. Man når terminalen med ett tåg från terminal 2E. Tågen går varannan minut och tar ett par minuter.Just nu används M-satelliten mellan klockan 0600 och 1400 på dagarna. Det är under de tider som det är högtrafik på flygplatsen. Under övrig tid räcker ”K” och ”L”-gaterna till. I kundundersökningar som Air France gjort visar det sig att passagerarna uppskattar korta avstånd till gaten och i och med att M-gaterna ligger längst från in-checkningen som görs i 2E har bolaget valt att koncentrera avgångarna till de närmsta gaterna när det är möjligt.

10 december öppnar ett nytt flöde för passagerare som ska byta mellan 2E och 2F. En helt ny passkontroll för transferpassagerare byggs just nu och det är det enda man kommer att behöva passera. Air France uppger att det är fördelningen mellan transferpassagerare och resenärer som påbörjar sin resa i Paris är 50/50. Med den nya passkontrollen blir det ett bättre flyt för de som byter flyg och även för de som startar sin resa i Paris.
I Frankrike finns ett system som heter PARAF, det är ett automatiserat passkontrollsystem. För att kunna använda det måste man besöka passpolisen i terminal 2E och scanna in sitt pass och lämna fingeravtryck. Dessa uppgifter sparas i fem år, eller så länge som passet är giltigt. För att passera passkontrollen går man in i en sluss och scannar sitt pass och scannar fingeravtryck, ett finger räcker, om det matchar så öppnas slussen och man kan passera gränsen på 30 sekunder.

Från terminal 2G är en nyhet att det numera går att ta en buss från 2G till 2E utan att behöva lämna transferområdet. Bussen går på air-side av flygplatsen. För transfer mellan 2G och 2F används fortfarande transferbussen N2 som går på ”land-side” vilket innebär en säkerhetskontroll innan man kan gå vidare till sin gate.