PrivatAir är ett schweiziskt bolag som erbjuder exklusiva flighter med stora businessjet flygplan utrustade med endast ett fåtal BusinessClass säten ombord. Bolaget flyger sedan 2002 åt Lufthansa, Swiss och KLM på några utvalda rutter som passar affärsfolk. BusinessClass.se har testat flyga PrivatAir över Atlanten i en Business Jet!

Flight: LH409
Bolag: Lufthansa (Operated by PrivateAir)
Sträcka: New York Newark-Düsseldorf
Flygplan: A319CJ (Corporate Jetliner)

Text och bilder: Martin Björnström

Lufthansa/Privatair Business Class New York-Düsseldorf

Lufthansa/Privatair Business Class New York-Düsseldorf

Privatair Airbus A319 på Newark flygplats

Privatair Airbus A319 på Newark flygplats

LH409 lämnar Newark vid 16:40 och landar i Düsseldorf vid 06:05 på morgonen – perfekt för den som gjort affärer i New York och vill komma utvilad till jobbet morgonen därpå.

Planet vi flyger är en Airbus A319CJ med endast 48 säten ombord i 12 rader så boarding går väldigt kvickt – det tar bara några minuter så är vi alla ombord utan något stök eller trängsel.

Kabinen i Lufthansa/Privatair business class på Airbus A319

Kabinen i Lufthansa/Privatair business class på Airbus A319

Kabinen påminner inte om en traditionell business jet utan går i vitt, blått och grått efter Lufthansas beställning. Det är skönt med en liten kabin – det känns privat och exklusivt att flyga över Atlanten i en så liten grupp. Det påminner lite om att flyga övervåning på Boeing 747.

Stolen i business class

Stolen i business class

Det är 60 tum (152cm) mellan stolsraderna så det finns gott om utrymme. Sätena går att luta i cirka 160 grader vilket ger en hygglig sovställning men det är alltid bättre med helt horisontella säten. Det finns en skärm att fälla ner mellan sätena för den som flyger med någon okänd i sätet intill.

Välkomstdryck före avgång

Välkomstdryck före avgång

Planet saknar IFE system och inbyggda skärmar vilket är lite synd. Personalen delar ut en videospelare som man lägger i famnen eller på brickan vilket inte kändes så exklusivt. Jag kollade i menyn över filmer men valde att inte titta. Det finns inte heller någon ”airshow” som visar var vi befinner oss men kaptenen höll oss informerade några gånger innan det var dags att sova.

Servicenivån är snäppet bättre än vanligt i Lufthansa Business Class men det beror nog på att planet bara hade runt 30 passagerare idag. Jag blev alltid titulerad ”Herr Bjornstrom” vilket jag gillade.

Menyn i Lufthansa business class

Menyn i Lufthansa business class

Dagens flight hade ”Beverly Hills” tema med en meny signerad The Peninsula Hotel i Beverly Hills:

Förrätter
Smoked Tuna with Asian Salad and Sweet Chili Sauce
Stuffed Baby Eggplant with Tomato Fondue

Salad
Mesclun Mix presented with Dressing
Bread, Rolls and Butter

Entrees
Marinated Chicken with Pine Nut and Eggplant Couscous, Tomato and Balsamic Chutney.
Wild Salmon with Cauliflower, Caper and Golden Raisin Marmelade.
Egg Noodle Pad Thai

Cheese and Dessert
Camembert, Edam and Goat Cheese
Apple Cobbler with Vanilla Sauce
Fruit Salad

Nedan en bild på min Apple Cobbler med myntablad som avslutade min kväll. Solen gick ner och jag lutade tillbaka sätet för några timmars sömn.

Dessert

Dessert

Vacker utsikt

Vacker utsikt

Jag valde att äta full frukost ombord (ett alternativ var att köra ”last minute breakfast” för den som prioriterade sömnen) och fick en kall gourmet tallrik med kyckling, kalkon, ostar etc.

Frukost i Lufthansa Business Class

Frukost

Lufthansa/Privatair Airbus A319 i Düsseldorf

Lufthansa/Privatair Airbus A319 i Düsseldorf

Vi landade tio minuter före utsatt tid och det gick verkligen fort att lämna planet för en väntande buss till terminalen i Düsseldorf.

Slutsatser:
Det är verkligen skönt att flyga i en lugn miljö med hög servicenivå och minimalt med stök vid ombordstigning. Att flyga med endast ett trettiotal medresenärer över Atlanten känns exklusivt. Resan från Newark till Düsseldorf flög verkligen förbi!

Nackdelen med att flyga ett litet plan är att turbulens upplevs som kraftigare – planet väger bara en tredjedel av ett traditionellt widebody flygplan som normalt används på rutten. Toaletterna är också av en mindre modell som du normalt hittar på inrikessträckor.

Min slutsats är att PrivatAir flighterna tar dig från A till B på smidigast möjliga sätt i BusinessClass men du får inte den där ultralyxiga Business Jet känslan som jag hoppats på.

Jag tycker det var en kul upplevelse att få testa PrivatAir men skulle välja t ex Air New Zealand Boeing 777-300ER i BusinessClass om jag tvingades välja mellan dessa två produkter över Atlanten.